کد خبر: 136949
میل شدید جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا به شبکه‌های اجتماعی
جوانان در خاورمیانه و شمال آفریقا روز به روز به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات و اخبار مشتاق‌تر می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار نتایج هشتمین بررسی سالانه استفاده از شبکه های اجتماعی در این منطقه که ازسوی دانشکده روزنامه نگاری و ارتباطات دانشگاه اورگان آمریکا منتشر شد، نشان داد که این روند در سال ۲۰۲۰ احتمالا افزایش بیشتری خواهد داشت.

نتایج این مطالعه حاکی است که ۹ نفر از هر ۱۰ جوان ساکن خاورمیانه و شمال آفریقا دستکم از یک رسانه اجتماعی در روز استفاده می کنند، اگرچه استفاده از شبکه ها به نسبت منطقه، متغیر است.

نیمی از جوانان عرب در این بررسی اعلام کردند که اخبار را از فیس بوک دریافت می کنند، در حالی که سهم دسترسی به اخبار از طریق تلویزیون در این منطقه ۳۴  درصد و از طریق روزنامه ها ۴  درصد است.

فیس بوک به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان، ۱۸۷ میلیون کاربر فعال در ماه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.

مصر بزرگترین بازار استفاده از فیس بوک در خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست، به طوری ۳۸ میلیون مصری در روز و ۴۰ میلیون نفر در ماه از این شبکه استفاده می کنند.

این تحقیق همچنین نشان داد که میزان کاربران توییتر در این منطقه  از سال ۲۰۱۳ به نصف کاهش یافته است. با این وجود، عربستان و ترکیه، پنجمین و ششمین استفاده کنندگان از توییتر هستند که به ترتیب، بیش از ۱۰ میلیون و ۸.۳ میلیون کاربر در این شبکه دارند.

نشریه عرب ویکلی در گزارشی که در این زمینه تهیه کرده، آورده است که بیش از ۶۳ میلیون کاربر اینستاگرام در این منطقه ساکن هستند و سهم ترکیه از این تعداد ۳۷ میلیون نفر (۵۶ درصد)، کویت ۵۴ درصد و بحرین ۵۰ درصد است.

و اما اسنپ‌چت در عربستان بیش از ۱۵ میلیون کاربر دارد و بیش از ۷ میلیون شهروند ترکیه ای نیز از این برنامه پیام رسان چند رسانه ای استفاده می کنند.

نتایج این بررسی همچنین مشخص کرد که ۶۰ درصد از نسل هزاره در این منطقه، تماشاگر یوتیوپ هستند، به طوری که ۷۷ درصد از جوانان مصر هر روز به این شبکه رجوع می کنند. سهم واتس‌آپ در این منطقه ۷۵ درصد است، اگرچه دیگر سرویس های پیام رسانی چون وایبر همچنان در بخش هایی از این منطقه محبوبیت دارند.

در همین حال، یافته های یازدهمین بررسی روی جوانان عرب نشان داد که شبکه های اجتماعی در این قشر به عنوان منبعی برای دریافت اخبار، افزایش چشمگیری داشته به طوری که ۳۵ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله عرب هر روز اخبار و اطلاعات را در این شبکه ها پیگیری می کنند.

همچنین نیمی از مادران در خاورمیانه محتوای مطالب یوتیوپ فرزندانشان را کنترل می کنند و والدین به طور روزافزونی از یوتیوپ برای سهیم کردن تجارب با فرزندان بهره می گیرند.

مراجعان به شبکه های اجتماعی در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد، به  طوری که کاربران در این ماه، تقریبا ۲ میلیون ساعت بیشتری را در روز در فیس بوک سپری می کنند.

در بررسی فوق عنوان شد که فیس بوک در این منطقه، ۲۵۶ حساب کاربری، ۱۰۲ صفحه، ۵ گروه و ۱۷ حساب کاربری اینستاگرام را به دلیل رفتارهای نامعتبر حذف کرده است.

توییتر نیز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حساب کاربری در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را به دلیل کمپین های اطلاع رسانی تحت حمایت دولت ها حذف کرده است.

در این میان، انتظار می رود گرایش به شبکه های اجتماعی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در کنار نگرانی ها در مورد اطلاع رسانی غلط و خدشه وارد کردن به این شبکه ها، افزایش یابد.

انتهای پیام/

Page Generated in 0/0089 sec