شناسه خبر: 136862 منتشر شده در مورخ: 1398/10/21 ساعت: 10:11 گروه: سواد رسانه‌ای

نگاهی به کلان و خرده‌روایتهای رسانه‌ای درباره هواپیمای اوکراینی

نگاهی به کلان و خرده‌روایتهای رسانه‌ای درباره هواپیمای اوکراینی
فرایند روایت‌سازی برخی جریانات رسانه‌ای نشان می‌دهد کلان روایتی که بناست به‌خاطر اخبار جعلی سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران، تقلیل اهمیت داده شود، بحث پاسخ موشکی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار روز چهارشنبه ۱۸ دی شاهد سانحه دردناک سقوط هواپیمای مسیر تهران _ کی‌یف بودیم؛ حادثه‌ای که نزدیکی زمانی آن به پاسخ موشکی ایران در عین الاسد ماشین جنگ رسانه‌ای دشمن را برای ساخت شایعات و اخبار گمراه کننده و جعلی فعال کرد.

نگاهی به فرایند روایت‌سازی برخی جریانات رسانه‌ای نشان می‌دهد کلان روایتی (هدف اصلی) که بناست تقلیل اهمیت داده شود، بحث پاسخ موشکی ایران است. برای تحقق این کلان روایت، نیاز به خرده‌روایت هایی نیز هست تا با تاثیر بر احساسات افکار عمومی تحقق هدف اصلی را پیگیری کند.

انتشار تصاویر بدون منبع و سند معتبر، ترویج گسترده شایعات مبنی بر تروریستی بودن یا عمدی بودن یا برخورد موشک به هواپیما از جمله خرده روایت‌هایی است که این روزها منتشر شده است. روایت رسانه‌ای ساخته می‌شود تا نگرش‌سازی کند؛ یعنی مخاطب یا باور کند یا دچار تردید شود و با تکرار ادعاهای ساختگی، روایت ساخته‌شده از سوی افکار عمومی پذیرفته شود.

معمولاً میزان انتشار شایعات و اطلاعات و اخبار جعلی در بازه زمانی که طرف رسانه‌ای ضربه مهلکی خورده، بیش از پیش می‌شود. پس مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای، ضمن شناخت زمین بازی دشمن، نسبت به پذیرش اطلاعات فاقد منبع معتبر حساس بوده و هوشمندانه‌تر رفتار می‌کنند. رفتار هوشمندانه، یعنی خبر بدون سند و منبع معتبر را نپذیریم. تا مطمئن نشدیم برای کسی ارسال نکنیم و حتماً نسبت به چرایی انتشار حجم عظیمی از محتواهایی که یک قصد را پیگیری می‌کنند، تامل کنیم.

انتهای پیام/

کلید واژه
 
google-buzz twitter digg facebook linkedin
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با سایت، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

4.حداکثر کاراکتر مجاز جهت ارسال نظر 1000 کاراکتر می باشد.
نام:
ایمیل:
نظر:
 
پربیننده ترین اخبار
پربحث ترین اخبار
Page Generated in 0/0191 sec