شناسه خبر: 126614 منتشر شده در مورخ: 1398/02/15 ساعت: 09:15 گروه: سواد رسانه‌ای
مدیرعامل خبرگزاری آنا:

هدف از جنگ رسانه‌ای دشمن نابود کردن انقلاب اسلامی است

هدف از جنگ رسانه‌ای دشمن نابود کردن انقلاب اسلامی است
مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) گفت: هدف از جنگ رسانه‌ای نابود کردن انقلاب اسلامی و تفکر انقلابی در ایران است. دشمن خوب می‌داند انقلاب اسلامی آغاز یک عصر جدید در حیات بشر است و دوگانه کفر و ایمان، اسلام و استکبار را به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار، حسن کربلایی با تشریح وضعیت رسانه‌های کشور در جامعه به هجمه‌ها و سرمایه‌گذاری دشمنان قداره‌بند در این عرصه در پاسخ به این سئوال که علت توجه دشمنان به جنگ رسانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران چیست؟ گفت: این توجه، اتفاق جدیدی نیست. از 40 سال پیش به این سو، چنین توجهی وجود داشته است. مساله، درآمیختن این توجه با ابزار روز ارتباطی و رسانه‌ای است که کارآمدتر از گذشته و کارآمدتر از جنگ سخت و نیمه‌سخت، توصیف می‌شود. فراموش نکنیم انقلاب ما و ساختار سیاسی کشورمان بن‌مایه فرهنگی دارد. پس جنگ رسانه‌ای بنا به مهندسی فرهنگی، می‌تواند بن‌مایه انقلاب و نظام ما را دقیق و موثر هدف قرار دهد. اگر فرهنگ اسلامی و ایرانی زدوده شود و یا دچار خدشه در ذهن و باور مخاطب شود، آیا می‌توان به حیات و بقای انقلاب و نظام امیدوار بود؟

وی افزود: هم اکنون از حدود صدها ماهواره فعال در جهان بیش از 100 ماهواره فقط در ایران با 9 هزار شبکه تلویزیونی برنامه پخش می‌کنند. این لشکرکشی رسانه‌ای دشمن بیش از لشکرکشی ناتو در اطراف ایران است.بر اساس گزارش‌های رسمی در حال حاضر 15 هزار نصاب ماهواره در ایران فعال هستند که 40 مسیر فرهنگی را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای مشخص می‌کنند. این در حالی است که ما در برابر 9 هزار شبکه تلویزیونی که در ایران قابل دریافت هستند فقط با 54 شبکه در برابر این تهاجم فرهنگی سنگین با کمترین امکانات مقابله می‌کنیم!

وی در این زمینه یادآور شد: هم اینک صدها کانال پخش فیلم‌های غیراخلاقی در جهان وجود دارد که در همه کشورها دسترسی به این کانال‌ها پولی است و باید کاربر هزینه کند اما پخش آن در ایران مجانی است! این یعنی حمله آشکار دشمن به اعتقادات دینی و فرهنگ ملت ایران به ویژه جوانان آن.

هدف از جنگ رسانه‌ای دشمن نابود کردن انقلاب اسلامی است

این کارشناس رسانه در جواب این سئوال که اهداف جنگ رسانه‌ای و ایجاد میدان جنگ اینچنینی چیست؟ گفت: چنان که اشاره شد؛ فرهنگ و نظام و ساختار فکری مخاطب هدف اصلی است. انقلاب ما و نظام جمهوری اسلامی بر باورهای اسلامی و بر پایه دین مبین و آسمانی اسلام استوار است. در جنگ رسانه‌ای، دین ما هدف گرفته شده است.

کربلایی خاطرنشان ساخت: ایجاد شبهه نسبت به اصول دین، ایجاد شبهه نسبت به اصول فقهی، القای ناکارآمدی دین در پاسخ‌گویی به نیازهای روز جامعه انسانی، ایجاد خط گسست میان دین و سیاست و نیز میان علم و دین و نیز دین و هنر در ذهن مخاطب، هدم غیرت دینی، سست کردن ارکان ایمانی از طریق ترویج منکرات و... القای ضعف ذاتی مسلمین و تحمیل باور قدرت ابدی شیاطین همه و همه از طریق جنگ رسانه‌ای میسر است که در نهایت به مرعوبیت مخاطب و پرهیز وی از باور و رفتار دینی و حمایت نسبت به انقلاب و نظام و حب وطن می‌انجامد.

وی افزود: اگر بخواهیم دقیق در این باره سخن بگوییم باید تاکید کنیم که هدف این جنگ رسانه‌ای نابود کردن انقلاب اسلامی و تفکر انقلابی در ایران است. دشمن خوب می‌داند انقلاب اسلامی آغاز یک عصر جدید در حیات بشر است و دوگانه کفر و ایمان، اسلام و استکبار را به وجود آورده است و هرچه جلوتر می‌رویم علیرغم محدودیت‌هایی که برای پیام انقلاب وجود دارد روز به روز به طرفداران انقلاب در ایران، منطقه و جهان افزوده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در پاسخ به این سئوال که ایران اسلامی برای مقابله با این نبرد رسانه‌ای چه راهکارهایی باید اتخاذ کند؟ گفت: می‌گویند علت مبقیه یک رخداد همانا علت محدثه است. اگر انقلاب و نظام و استقلال و قدرت و آرامش و ثبات ما با باور و عمل اسلامی حادث شد، پس راهکار حفظ این دستاوردها همانا باور و عمل اسلامی است. یعنی اینکه تمام قوای رسانه‌ای و تبلیغاتی ما باید به شکل علمی و عملی بر ترویج دین استواری یابد. باید مستدل و به روز و بهنگام همگی در خط تبلیغ و ترویج دین الهی مسیر یابیم و ادامه طریق دهیم.

وی تاکید کرد: نخبگان، هنرمندان و ملت ایران 40 سال است در برابر این تهاجم سنگین فرهنگی مقاومت می‌کنند. آنها توانسته‌اند انقلاب و اسلام و حیات طیبه در جمهوری اسلامی را با زبان هنر تبلیغ و ترویج کنند و در این امر موفق بوده‌اند. مجموعه دستگاه‌های رسانه‌ای و فرهنگی در دوران دفاع مقدس و در دوره نبرد نرم با آمریکا در دهه‌های 70 و 80 خوب عمل کردند. آنها توانسته‌اند به کمک مردم، انقلاب را از میان طوفانی از شرارت‌های دشمن و جنایات بی‌سابقه آنان در ایران حفظ کنند و ترفندهای آنان را دور بزنند.

کربلایی همچنین در پاسخ به این پرسش که راهکار رسانه‌های داخلی برای مقابله با پمپاژهای رسانه‌های معاند و به اصطلاح تک و پاتک چیست؟ تاکید کرد: باید همواره مهاجم باشیم. باید از لاک دفاعی بیرون بیاییم و برای دشمن از طریق جنگ رسانه‌ای مساله ایجاد کنیم. نه اینکه منتظر مساله‌سازی دشمن برای خودمان باشیم. باید رسانه‌های مروج ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی را تقویت کنیم تا در مدار مساله‌سازی موثر و پاسخ بهنگام به مساله‌سازی دشمن باشند.

وی تصریح کرد: اکنون علاوه بر شبکه‌های رسانه‌های سنتی جوانان ما با حضور در شبکه‌های اجتماعی درک درستی از استفاده از رسانه‌های جدید و دیجیتالی را دارند. شما مقایسه کنید زلزله کرمانشاه و سیل اخیر در چهار استان کشور را. رسانه‌های انقلابی در زلزله کرمانشاه دیر وارد موضوع شدند اما در جریان سیل اخیر آنقدر خوب و بهنگام وارد شدند که موجب تحکیم امنیت ملی، قومی و مذهبی شدند. ده‌ها هزار پیام طراحی شد که ارتش را در کنار سپاه، سپاه را در کنار روحانیت و روحانیت را در کنار مردم به صورت ملموس و مشهود نشان دهند. سیل اخیر بهانه‌ای شد برای تحکیم اتحاد ملی و انسجام اسلامی به همین دلیل دشمنان نظام نتوانستند در آوردگاه سیل وارد شوند.

مهم ترین ویژگی رسانه‌های دشمن،  خصومت‌ورزی با ملت ایران است

این استاد دانشگاه در ادامه در جواب این سئوال که ویژگی‌های رسانه‌های معاند چیست و آنها چه مولفه‌هایی را در جنگ رسانه‌ای با کشورها و جوامع مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار می‌دهند؟ گفت: رسانه‌های معاند دو شاخص اساسی دارند؛ عناد با دین الهی اسلام و استقلال ایران انقلابی و حمایت از رفتار اجنبی و سکوت در قبال جنایات امپریالیستی و صهیونیستی در قبال ملت‌های مظلوم.این نوع رسانه‌ها این محورها را در تقابل رسانه‌ای در نظر دارند؛
یک: تاکید بر قدرتمندی استکبار و شکست‌ناپذیری مستکبران.دو: معرفی دین الهی به عنوان عامل پسرفتگی و عقب‌ماندگی.سه: تبلیغ و ترویج جامعه جهانی و انهدام فرهنگ اسلامی و بومی.چهار: حمایت از مهره‌های استکبار.پنج: ترویج تفکرات گروهک‌های الحادی و مادی‌گرا.شش: ترویج اباحه‌گری!هفت: ایجاد شبهه‌های تاریخی و نفی اسطوره‌ها و قهرمانان و مفاخر وطن‌خواه و دین‌مدار و استکبارستیز!

وی گفت: تمامی محورهای یاد شده در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی قابل ردگیری است. مهم ترین ویژگی رسانه‌های دشمن، دشمنی و خصومت‌ورزی با ملت ایران و استقلال و عزت ملی است. آنها ملت ما را خوار و ذلیل می‌خواهند تا مثل برخی از دولت‌های منطقه ثروت ما را به غارت ببرند و با عبارتی موهن بگویند ما داریم شیر آنها را می‌دوشیم.

کربلایی همچنین در پاسخ به این سئوال که زیرساخت‌های لازم برای مقابله با این رسانه‌ها در رسانه‌های داخلی چیست؟ گفت: قطعاً زیرساخت لازم را می‌توان در تجمیع و تقویت و پرورش سربازان مبلغ و رسانه‌ای متعهد به اسلام و انقلاب و نیز تقویت مادی و معنوی رسانه‌های انقلابی توصیف کرد. اگر چنین بستری فراهم شد، می‌توان به تقابل برتر رسانه‌ای خودی امید داشت.اولین زیرساخت آن است که مدیران رسانه‌های انقلابی و مردمی به دنبال هم‌افزایی و همگرایی باشند و از رقابت‌های کور و بی‌فایده پرهیز کنند.دومین زیرساخت آن است که در تولید محتوا و رصد دشمن کم نیاورند و طراحی‌های پیام آنها ناظر به پاسخگویی به دشمن باشد نه اینکه تیری در تاریکی رها کنند و دلخوش کنند که به هدف خورده است!
سومین زیرساخت این است که مکانیزمی برای افشای جریان نفوذ پیدا کنند و موتور فریب و شایعه‌سازی و نیرنگ‌های آنان را از کار بیندازند، این نیاز به یک رصد دائمی از تولید محتوای در اردوگاه رسانه‌ای دشمن دارد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) در جواب این سئوال که آیا ایران توانسته است در این باره موفق عمل کند؟ تاکید کرد: باید قبول کرد ما در رسیدن به اهداف یاد شده قدری فاصله داریم. اما توفیقات نظام را در این 40 سال نباید نادیده گرفت. باید قبول کنیم ما اکنون یک نظام مستقر و قدرتمند و با عزت هستیم و این به مدد تلاش رسانه‌های انقلابی و مردمی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای سند مهندسی فرهنگی تعلل می‌کند

وی افزود: دولت باید در کمک به رسانه‌های مردمی و انقلابی جدی باشد. رسانه‌ها هم باید از لاک دفاعی درآیند و آرایش حمله به خود بگیرند. دستگاه قضایی ما در این سال‌ها با جریان نفوذ در رسانه‌ها خوب برخورد کرد. اکنون کسانی که در رسانه‌های دشمن در آمریکا و انگلیس و فرانسه کار می‌کنند دو دهه پیش در ایران کار می‌کردند این کوچ از یک تصفیه در درون رسانه‌های ما را نشان می‌دهد. اکنون رسانه‌های انقلابی و مردمی در مسیر همگرایی و هم‌افزایی هستند و این روند در گام دوم انقلاب شتاب بیشتری می‌گیرد.

این کارشناس رسانه در خاتمه این گفتگو در جواب این سئوال که کاستی‌ها و خلاءهای رسانه‌ای کشور در این باره چیست؟ گفت: باید یک انقلاب علمی در رشته‌های روزنامه‌نگاری، ارتباطات و رشته‌های مرتبط صورت گیرد. این انقلاب در حقیقت یک انقلاب آموزشی است که سطح تولیدکنندگان پیام ما را در رسانه‌ها ارتقاء خواهد داد.
وی افزود: تا وقتی که متون درسی در این رشته‌ها در داخل و خارج یکی است نمی‌توان به تربیت‌شدگان این رشته‌ها برای خدمت به انقلاب و مردم انتظار زیادی داشت. کادرهایی باید تربیت شوند و در راس رسانه‌ها قرار گیرند که مومن به انقلاب و اسلام باشند و کارکردهای رسانه را خوب بفهمند.

عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان خاطرنشان ساخت: متاسفانه دولت به مسئولیت‌های خود در این باره عمل نمی‌کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای سند مهندسی فرهنگی تعلل می‌کند. وزارت ارتباطات از انجام وظیفه در خصوص شبکه ملی اطّلاعات شانه خالی می‌کند و به پیام‌رسان‌های دشمن سرویس می‌دهد. مصوبات شورای عالی مجازی اجرا نمی‌شود و ... . ما در عرصه رسانه گرفتار تقی‌زاده‌هایی هستیم که مروج و مقوم رسانه‌های دشمن هستند ما باید برای رفع کاستی‌ها و خلاء‌های رسانه‌ای از این جماعت عبور کنیم.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد برای پرکردن خلاء‌های رسانه‌ای کشور و همچنین کمک به نظام مقدس جمهوری اسلامی بلوک رسانه‌ای انقلابی تشکیل شود.

انتهای پیام/

کلید واژه
 
google-buzz twitter digg facebook linkedin
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با سایت، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

4.حداکثر کاراکتر مجاز جهت ارسال نظر 1000 کاراکتر می باشد.
نام:
ایمیل:
نظر:
 
پربیننده ترین اخبار
پربحث ترین اخبار
Page Generated in 0/0148 sec