شناسه خبر: 126144 منتشر شده در مورخ: 1397/06/24 ساعت: 09:44 گروه: بین الملل

تاثیر طرح جاده ابریشم جدید بر قدرت چین در عرصه بین‌المللی

تاثیر طرح جاده ابریشم جدید بر قدرت چین در عرصه بین‌المللی
چین درصدد است تا با احیای جاده باستانی ابریشم، بر توان اثرگذاری خود در حوزه مالی و تجاری دنیا بیفزاید و اقدامی بزرگ در مسیر پشت سرگذاشتن هژمونی آمریکا به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار، زمانی که که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در سال 2013 در نشست آلماتی از طرح بلندپروازنه خود تحت عنوان «یک کمربند-یک جاده» رونمایی کرد، شاید از نگاه بسیاری از کارشناسان این پروژه تنها یک طرح تخیلی به حساب می آمد. اما شروع رایزنی ها با کشورهایی که در مسیر این پروژه قرار داشتند و استقبال آنها از تسهیل شرایط تجاری، این نگاه را با تردید روبرو کرد.

طرح «یک کمربند-یک جاده» که با نام جاده ابریشم جدید نیز شناخته می شود برگرفته از جاده ابریشم باستانی است که قرار است از طریق ساخت شبکه ای از بزرگراه ها، خطوط ریلی و دریایی چین را به اروپا، خارومیانه و آفریقا متصل کند.

این پروژه حدود 65 کشور را دربرمی گیرد که در واقع شامل 70 درصد جمعیت سیاره زمین می شود. همچنین اجرایی شدن آن باعث پوشش سه چهارم منابع انرژی، یک چهارم کالاها و خدمات و 28 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی یعنی حدود 21 تریلیون دلار خواهد شد. به گزارش بانک توسعه چین، در مجموع تاکنون برای اجرای  900 پروژه جداگانه  900 میلیارد دلاری اختصاص داده شده است.

این طرح دارای دو مسیر دریایی و زمینی است. در مسیر دریایی، بنادر و شهرهای ساحلی چین به بنادر خلیج فارس، آفریقا و دریای مدیترانه متصل می شود. براین اساس پکن قادر خواهد بود تولیدات خود را به کنیا و سپس از آنجا به وسیله جاده ، راه آهن و خط لوله به سودان جنوبی، اتیوپی و کامرون برساند.

در مسیر زمینی هم قرار است چین از طریق شهرهای ارومچی و خورگاس استان سین کیانگ به آسیای میانه، ایران، پاکستان، ترکیه، قفقاز و اروپا مرتبط شود. در این راستا لازم است خطوط آهن، بزرگراه و لوله های انتقال انرژی ساخته شود. در نتیجه این روند، تنها در یک مورد و با احداث خط لوله جدید 7.3 میلیارد دلاری از ترکمنستان، سالانه چین به 15 میلیارد متر مکعب گاز بیشتر دسترسی خواهد داشت.

براین اساس هدف مقامات پکن از عملیاتی کردن این پروژه جاه طلبانه روشن است. آنها معتقدند کشورهای در مسیر جاده ابریشم جدید، کشورهایی بزرگ و دارای منابع غنی هستند که با مشکل شدید کمبود نقدینگی مواجه اند. این در حالی است که چین تخصص و منابع لازم برای بهبود شرایط آنها دارا است. لذا با تقویت پیوندها، در کوتاه مدت رشد اقتصادی این کشورها محقق می شود و بازارها نیز رونق می گیرد.

تاثیر اجرای طرح جاده ابریشم جدید بر قدرت چین

به گزارش روزنامه گاردین کشورهایی که نگران رشد چین هستند، دورنمای طرح یک کمربند-یک جاده برایشان ترسناک است. آنها نگران هستند که پکن از راه های تجاری ضمن افزایش نفوذ، توان سیاسی خود را بیشتر کند. لذا برخی از مقامات این کشورها درباره "جذب زیرساخت قدرت" و یک بازی جدید بزرگ هشدار دادند و در این رابطه به تحولات قرن نوزدهم اشاره می کنند که انگلیس و روسیه برای کنترل تجارت بین آسیا و اروپا رقابت می کردند.

در همین راستا جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین،  نیز در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: «پکن برای آنکه بتواند از لحاظ سیاسی و اقتصادی در دو قاره آسیا و اروپا حضور معناداری پیدا کند، طرح جاده ابریشم جدید را ارائه کرد. این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح های قرن بیست و یک، امکان حمل کالا و دسترسی به مناطق موردنظر چین را در کوتاه ترین زمان برای این کشور فراهم می کند».

مجله تایم هم با اشاره به اهمیت اجرای جاده ابریشم جدید بر قدرت سیاسی چین به حمایت شی جین پینگ از پروژه های سوال برانگیزی می پردازد که آشکارا نشان می دهد در این طرح، اهداف سیاسی بر اقتصادی اولویت یافته اند. این مجله در مقاله ای با عنوان "جاده ابریشم چین چالشی برای واشنگتن" بیان می کند راه اندازی راه آهن در لائوس نیازمند 7 میلیارد دلار است که از این رقم 70 درصد آن را چینی ها متقبل شده اند و مابقی را باید دولت لائوس تامین کند. دولت لائوس هم این مبلغ را عمدتا از طریق وام هایی که توسط کنسرسیومی از بانک های دولتی چینی در اختیارش می گذارند، تهیه می کند. نکته مهم آن است که یک ملت هفت میلیون نفری هرگز یک مرکز تولید رقابتی محسوب نمی شود اما مقامات پکن کماکان بر اجرای این خط آهن تاکید دارند.

رویکرد آمریکا به طرح جاده ابریشم جدید

طرح بلندپروازنه مذکور در شرایطی سوی چین مطرح شد که در همان زمان ایالات متحده در خصوص اجرای تعهدات بین المللی خود مردد است. حضور رئیس جمهوری چین در نشست داووس در ژانویه 2018 از وی تصویر یک دولتمرد با اعتماد به نفس، جهانی گرا، مسئولیت پذیر و کمک کننده در مسیر تنظیم قوانین بین المللی تجارت و استانداردهای زیست محیطی  را ارائه کرد. در نقطه مقابل، دولت آمریکا با رهبری دونالد ترامپ با تشکیک در خصوص آینده توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان نفتا و معاهده ترانس-پاسفیک نشان داد که رهبری واشنگتن در موافقت نامه های مهم بین المللی روزهای پایانی خود را طی می کند. در واقع به میزانی که ایالات متحده درباره تعهدات جهانی خود عقب نشینی کند، اعتبار رهبری چین به عنوان دومین اقتصاد بین المللی تقویت می شود و این کشور را به سمت رهبری موضوعات جهانی رهنمون می سازد.

لذا اگرچه پروژه جاده ابریشم جدید، یک پروژه تجاری و در ظاهر غیرامنیتی به شمار می رود اما آمریکایی ها نسبت به اثرات آن بر توان اقتصادی و سیاسی چین بیمناک هستند. بر همین اساس جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در در جلسه دادرسی در کنگره به کمیته خدمات مسلح مجلس سنا در این باره گفت: «در جهان کمربندها و جاده های بسیاری برای تجارت وجود دارد و هیچ دولتی نباید خود را در موقعیتی قرار دهد که: یک کمربند، یک جاده" را به دیگران دیکته کند.»

واکنش یک مقام نظامی ایالات متحده به برنامه تجاری چین، موید نگرانی های مقامات واشنگتن در قبال تهدید هژمونی کشورشان از سوی پکن است.

کلید واژه
 
google-buzz twitter digg facebook linkedin
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با سایت، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

4.حداکثر کاراکتر مجاز جهت ارسال نظر 1000 کاراکتر می باشد.
نام:
ایمیل:
نظر:
 
پربحث ترین اخبار
Page Generated in 0/0582 sec